Zajęcia na Uniwersytecie Gdańskim

W środę 30 maja my, uczniowie klasy 1c, wybraliśmy się na Uniwersytet Gdański. W programie przewidziane były warsztaty z zakresu badań DNA lub bioetyki. Zdecydowanie bardziej zainteresowały nas zajęcia z izolacji materiału genetycznego. DNA pobieraliśmy z truskawek. Za pomocą wielu sprzętów laboratoryjnych wykonaliśmy ściśle określone w instrukcji czynności. Obsługę profesjonalną pipetą opanowaliśmy wzorowo! Nad wszystkim czuwała pani doktor, która na co dzień zajmuje się izolacją DNA różnych organizmów, a także dalszymi działaniami w tym kierunku. Zdradziła nam, że jednym z ostatnich jej zadań było porównanie materiału genetycznego dwóch owadów i wykrycie oraz potwierdzenie podobieństwa między nimi. Gdy dotarliśmy do ostatniego punktu instrukcji wszyscy z niecierpliwością oczekiwali wyniku naszych badań. Okazało się, że DNA ukazało się w postaci bardzo malutkiej białej kropki na dnie próbówek. Niektórzy z nas z łatwością je odnaleźli, innym zajęło to trochę czasu. Po skończeniu, całe doświadczenie musieliśmy wyrzucić, gdyż zgodnie z zaleceniami pani doktor – żadne doświadczenia nie mogą zostać wyniesione z laboratorium. Podziękowaliśmy pani za bardzo ciekawe zajęcia, dzięki którym chemia stała się nam bliższa. Następnie udaliśmy się na krótki spacer po Uniwersytecie. Czekając na wykład mieliśmy okazję podziwiać pierwszy trójwymiarowy model lasu bursztynowego.  „Życie w lesie bursztynowym” to stała ekspozycja edukacyjna poświęcona bursztynowi i inkluzjom, które od 18 lat są tematem badań w Pracowni Muzeum Inkluzji w Bursztynie w Katedrze Zoologii Bezkręgowców i Parazytologii Uniwersytetu Gdańskiego. Wystawa została otwarta w sierpniu 2013 r., ukazuje genezę bursztynów, historię, piękno i wartości naukowe. Głównym elementem wystawy jest diorama – pierwszy w Polsce trójwymiarowy model bursztynowego lasu w skali 1:1. Dokładnie prześledziliśmy historię bursztynu – od płynnej żywicy tworzącej różnego rodzaju pułapki, w których zatapiały się zwierzęta i rośliny aż do inkluzji – zachowanych w bursztynie dowodów na to, co działo się ponad 40 milionów lat temu w eoceńskim lesie. W specjalnie przygotowanych ekspozytorach oglądaliśmy dostępne  inkluzje zwierzęce. Uzupełnieniem ekspozycji są inkluzje roślinne oraz bryłki surowego i oszlifowanego bursztynu. Kolejnym punktem wycieczki był wykład z botaniki, a dokładniej z „życia erotycznego roślin”. Pan profesor opowiedział nam jak rośliny zostają zapylane  przez owady. Wykład trwał półtorej godziny. Mogliśmy się poczuć jak prawdziwi studenci. Dzięki wyświetlonym filmikom obrazującym zapylanie roślin przez owady pan profesor wzbogacił wykład, a my słuchaliśmy Go z zaciekawieniem. Na koniec podziękowaliśmy profesorowi brawami i udaliśmy się do galerii na małe co nieco i drobne zakupy.

18983129_815176185302114_1737454251_n 18983183_815175848635481_358853274_n 18983241_815176251968774_1794067563_n 18983331_815176265302106_201041991_n 18983398_815176285302104_1099577701_n 18983411_815176271968772_1589257807_n 18985132_815175835302149_1853649350_n 18985540_815175871968812_1714656453_n 18985546_815176235302109_1041826264_n 19021522_815176278635438_1526836146_n 19021773_815175855302147_900266354_n 19021809_815175825302150_1549610178_n 19021824_815175845302148_892497407_n 19046610_815176245302108_1416994673_n 19046904_815176168635449_1573462773_n

Updated: 20 czerwca 2017 — 08:23
Liceum Ogólnokształcące © 2016 tantar Frontier Theme